חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוצאה לפועל ותשלום מזונות

האפשרויות השונות לגביית חוב מזונות – ביטוח לאומי והוצאה לפועל כולנו נתקלנו בסיפורים כאלה ואחרים על הורה המסרב לשלם מזונות לפעמים הוא משלם לסירוגין, לפעמים חלק מהסכום, ולעתים לא מוכן לשלם כלל. וכך, בעוד שהאם (או ההורה השני, זה שאמור לקבל את המזונות) מתקשה לפרנס את ילדיה, האב מתחמק מאחריותו. השאלה העולה לאור זאת היא כיצד ניתן לחייב הורה סרבן לשלם את מה שפסקו לו בית המשפט או בית הדין הרבני?

מיהם הגופים המסייעים בגביית חוב מזונות?

ישנם שני גורמים שמסייעים בגביית חוב המזונות – המוסד לביטוח לאומי והוצאה לפועל. כאשר הורה הזכאי לקבל מזונות פונה לביטוח הלאומי, הוא יקבל את סכום המזונות שקבע בית המשפט בהסכם הגירושין, אך עד לסכום מקסימלי שנקבע בתקנות הביטוח הלאומי. המוסד לביטוח לאומי יפתח, במקביל, בהליכי הוצאה לפועל כנגד ההורה שמסרב לשלם. במידה והחוב ייגבה מההורה החייב, והוא גבוה מהתשלום שניתן על ידי ביטוח לאומי, ההפרש יועבר גם הוא להורה שזכאי למזונות.

באילו מקרים ביטוח לאומי לא יסייע בגביית חוב מזונות?

פנייה לביטוח לאומי היא מסלול נוח יותר, כיוון שהוא מנתק את הקשר בין ההורה הסרבן לבין ההורה השני. עם זאת, לא כל אחד יכול ליהנות מאפשרות זו, שכן היא מותנית בגובה ההכנסות, והורה שיש לו הכנסות גבוהות מכפי שקבע הביטוח הלאומי, ייאלץ לפנות להוצאה לפועל. וכך, אישה (או גבר לצורך העניין) שנפסקו לטובתם מזונות, אך הם אינם מקבלים אותם במועד התשלום, רשאים לפתוח תיק בהוצאה לפועל מזונות כנגד ההורה החייב. במקרה זה ישנם שני מסלולי גבייה – מסלול רגיל ומסלול מזונות.

מהו מסלול רגיל לגביית חוב מזונות בהוצאה לפועל?

במסלול זה ההורה שפתח את התיק מנהל אותו בעצמו או באמצעות עורך דין. עורך הדין או ההורה הם שמחליטים, על פי שיקול דעתם, כיצד להתנהל מול ההורה החייב, ואילו הליכים לנקוט נגדו עד שישלם את חוב המזונות.

מהו מסלול מזונות לגביית חוב מזונות בהוצאה לפועל?

במסלול זה, המעורבות של ההורה התובע היא מינימלית וגביית החוב, כמו גם שיקול הדעת, נעשים ומופעלים על ידי ההוצאה לפועל. לשכת ההוצאה לפועל תשלח להורה החייב הודעת אזהרה ושובר תשלום בגובה החוב שלו. אם הוא לא יפעל בהתאם – כלומר, ישלם את החוב או יוציא צו לעיכוב הליכים – הוא חשוף להטלת הגבלות ועונשים שונים מטעם ההוצאה לפועל.

אילו הגבלות ניתן להטיל על ההורה החייב?

ראשית, ניתן לעקל את רכושו, כולל דירה, רכב, משכורת, חשבון בנק וחסכונות. בנוסף, ניתן להגביל את רישיון הנהיגה, חידוש הדרכון ושימוש בכרטיסי האשראי, ולהוציא צו איסור יציאה מהארץ ואף צו מאסר. כל רכוש או אמצעי שיוביל להעברת חוב המזונות להורה הזכאי.

האם ניתן להעביר תיק ממסלול רגיל למסלול מזונות?

אכן כן. יש אפשרות להעביר תיק קיים מהמסלול הרגיל למסלול המזונות ולהיפך. יש לכך חשיבות רבה בעיקר בשל היכולת לערב עורך דין במסלול הרגיל, בעוד שלא ניתן לעשות זאת במסלול המזונות, כמו גם היכולת להפעיל שיקול דעת. וכך, ייתכן שהאם תרצה להפעיל לחץ על האב שסירב לשלם, אך תרצה להימנע מסנקציות מסוימות שעשויות לפגוע בו ובאופן עקיף גם בילד המשותף שלהם.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 0737841738
דילוג לתוכן